Turmål

Amblisberget skisenter 20 besøk 1 poeng

Denne turen går ikke til selve Amblisberget (595 moh), men til Amblisberget skianlegg, som er et nyoppført skianlegg for langrenn, hopp og skicross, i samarbeid mellom Næroset IL og Moelven IL. Anlegget ligger på ei høgde øst for selve Amblisberget og innsjekkingen for denne turen ligger på toppunktet (538 moh) ved toppen av hoppbakken (K30). Her er det fantastisk utsikt mot Moelven, Mjøsa og Gjøvik.

Utgangspunktet for turen er parkeringsplassen ved skianlegget. Innsjekkingen er da like i nærheten og turen kan kombineres med skitur i lysløypenettet til anlegget, i turløypene rundt Kinntjennet, eller en topptur på truger eller brede ski på selve Amblisberget eller Lundehøgda like ved. Benytter du brede ski eller truger kan du også ta utgangspunkt fra Ringsvegen for skikjøring over jordene, eller Ringen rehabiliteringssenter, hvor du kan gå på krigshistorisk vandring via Herbergskardet, hvor det var harde kamper i april 1940. Da det ikke er noen ‘vintersti’ herfra anbefales det å benytte seg av kart/kompass eller en kartapplikasjon (f.eks Bratt, eller Varsom regobs) hvis du tar turen til Lundehøgda eller Amblisberget, dersom du ikke er kjent. Det kan være vanskelig å finne stien når snøen legger seg.

Rute fra Amblisberget skisenter til Amblisberget (forslag til topptur. OBS innsjekkingen ligger ved hoppbakken K30):

-lengde: 1,4 km
-høgdemeter: 115 m
Appelsinhaugen 21 besøk 1 poeng
Appelsinhaugen (748 moh) er et knutepunkt for både ski- og fotturer på Stenfjellet. som ligger i fantastisk skiterreng på Hedemarksvidda. Hedemarksvidda er et vinterparadis med milevis av ‘trikkeskinner’ og gode snøforhold sjøl når våren kommer nede i bygda. Turen egner seg for familier og kan kombineres med en tur på Stenfjellhytta, eller Lageråkvisla, som byr på servering. Sjekk ut https://www.hht.no/artikler/nyheter/21705-lagerakvisla-og-malia-apner-23-august/ for oppdaterte åpningstider.

Toppen ligger på et åpent høgdedrag med fantastisk utsikt ut mot Mjøsa, Hamar og Skreifjella i det fjerne. Vårt utgangspunkt for turen er fra Gåsbu (5 km), men en lengre tur er fra Budor er også mulig. En kortere tur er mulig fra St. Olav hyttefelt eller Måsætra (3 km).

Rute fra Gåsbu:

-lengde: 5 km
-høgdemeter: 202 m
Balbergkampen 45 besøk 1 poeng

Balbergkampen (671 moh) er en kjent og kjær topptur for mange på Lillehammer og byr på strålende utsikt utover byen. Toppen er mye besøkt både sommer og vinter, og denne toppen kan bestiges til fots også om vinteren. Her gås det opp sti hele vinteren gjennom fra Balbergskardet. Vær obs på at stien kan snø igjen etter snøfall, og is kan være et problem når det er mildvær. Det er likevel mange ruter opp som gjør dette til et fint alternativ for toppturer om vinteren for deg som liker å gå på beina! Fra Storhove er det færre som går vinterstid, så her kan man ikke regne med oppgåtte spor, og man må følge skilting, eventuelt en kartapplikasjon.
Med truger på beina kan du finne din egen veg til toppen og utforske mer av terrenget. Utgangspunkt for turen kan være fra Balbergskardet, Storhove (Høgskolen i Innlandet), eller Fåberg. For deg som liker å renne på ski i ulendt terreng er Balbergkampen en mye brukt topp vinterstid, hvor store hogstfelt kombinert med gode snøvintre de siste årene byr på fin skikjøring, lett tilgjengelig fra Lillehammer.

Rute 1: Balbergskardet – Balbergkampen
-lengde: 1,1 / 1,5 km
-høgdemeter: 210

Fra Balbergskardet er det flere gunstige ruter til toppen, alle skiltet og som regel oppgått om vinteren. Korteste veg opp (høgre i første kryss etter parkeringa) går via den gamle Balbergbakken (gammel storbakke før dagens Lysgårdsbakke) og opp gjennom et hogstfelt mot toppen. Her har man også utsyn mot et populært område for nedkjøring fra toppen på ski. Dette er det bratteste alternativet fra Balbergskardet.

Den andre ruta (venstre i første kryss etter parkeringa) går i slakere terreng med fin utsikt sørover mot Lillehammer, før man kommer opp til antenna hvor man går inn i skogen. Etter hvert møtes de to stiene i et brattere parti gjennom skogen før toppen.

Alternativ rute: Storhove – Balbergkampen
-lengde: 3 km
-høgdemeter: 460

Tips for randonee:

For nedkjøringen er det bare fantasien (og tildels skogen) som setter grenser. For den mest populære nedkjøringa mot Balbergskardet anbefales det å følge stien nedover til hogstfeltet man gikk langs på tur til toppen. En populær rute fra toppen er å kjøre i sørøstlig retning 150 meter fra toppunktet, til toppen av det bratte hogstfeltet ned mot Balbergskardet. Her er det dog mer enn 30 grader, noe som vil si at det kan gå snøskred og man må ta hensyn til eventuell skredfare.
En annen mulighet er å følge Løytnantstien i sørvestlig retning fra toppen, i retning Storhove, hvor man kan følge en flanke mellom to skrenter (Svartberget og Kalykjeberget) ned mot høgskolen. Hvis man ikke er kjent, anbefales kartappen «Bratt» eller «Varsomregobs» hvor man også kan følge med på helningsgraden.
Bjørgeberget 9 besøk 1 poeng

Bjørgeberget er en topp på 500 meter ved Brumunddal, med flott utsikt over Veldre, Brumunddal og Neshalvøya. Toppen er først og fremst ment som en fottur på stier, men kan også gjennomføres på truger dersom føret tilsier det eller med toppturski gjennom hogstfeltet på vestsida av toppen ved gode snøforhold. Et naturlig utgangspunkt for turen er fra idrettsanlegget på Sveum i Brumunddal, hvor det er parkeringsmuligheter. Herfra følges Sveumvegen til Byflatvegen, ta til høyre opp Børkevegen, etter 500 meter tas det til høyre opp Børkevegen. Etter 150 meter tar du av stien til venstre før idrettsplassen og følger denne oppover skogen. Følg skilting mot Bjørgeberget. Innsjekkingspunktet for denne turen ligger på toppunktet Bjørgeberget.

Rute fra Sveum:

-lengde: 3,5 km

-høgdemeter: 340 m
Brumundkampen 12 besøk 1 poeng
Brumundkampen er en topp (826 moh) på Hedemarksvidda i Hamar Kommune, med flott utsikt i alle himmelretninger. På toppen er et gammlet brannvakttårn, som vitner om den ‘ruvende’ posisjonen Brumundkampen har i området. Brumundkampen kan nås med langrennsski og er en del av et omfattende løypenettverk mellom Gåsbu, Budor og Sjusjøen. Ønsker du å samle flere topper i en sleng kan denne kombineres med en tur på Appelsinhaugen på Stenfjellet, som også er en del av Ski på Topp Innlandet 2020-21. Til Brumundkampen er det mulig å gå både veldig kort fra Brumundsætra, hvor det er parkering, og veldig langt om man ønsker det fra for eksempel Gåsbu, Budor, eller Nybygda.

Fra parkeringsplassen på Brumundsætra (ca 15 km nordover fra Gåsbu)

-lengde: 1,8 km
-høgdemeter: 80 m
Furuberget 19 besøk 1 poeng

Furuberget er en ås på 232 moh i Hamar Kommune, som ruver over byen og Mjøsa. Dette er en fottur som er lett tilgjengelig fra Hamar og Furnes. På toppen venter flott utsikt over Mjøsa. Et mulig utgangspunkt for turen er Hedmarktoppen folkehøgskole, hvor du følger skogsstiene over Furuberget mot Mjøsa og kalkbruddet, hvor det finnes et flott utsiktspunkt over Mjøsa. Her ligger innsjekkingspunktet for turen. En mulig turbeskrivelse finner du på turistforeningens hjemmesider: https://ut.no/turforslag/1111064/furuberget-fra-hedmarktoppen-til-utsiktspunktet-ved-kalkbruddet

Det er mange mulige ruter til innsjekkingspunktet, andre naturlige utgangspunkt er Hamar vest eller Jessnes. God tur!

Rute fra Hedmarktoppen:

-lengde: 2,5 km

-høgdemeter: 30 m
Høsbjør 23 besøk 1 poeng
Høsbjørkampen (587 moh) ruver over Brumunddal og byr på flott utsikt over Furnesfjorden og Neslandet. Sør for toppen ved gamle Høsbjør Hotell er det fantastisk utsikt sørover over Hedemarken og Mjøsa. Utsiktspunktet ved toppen benyttes til utfartsrampe for paragliding og hangliding, og Høsbjørkampen er også fra gammelt av alpinsted med løype ned mot Brumunddal. Den er nå nedlagt, men man kan fremdeles benytte seg av den gamle alpinbakken for å komme seg til topps og til å kjøre ned, om man ønsker å benytte seg av toppturski. Utgangspunktet blir da fra Nordåsvegen, eller fra Øverkvern hvis man bruker jorder på kryss og tvers oppover lia. Parkering finnes ved Sveum.

Om man ikke er randoneentuasiast er det godt fottøy eller truger som gjelder for denne turen. Korteste utgangspunkt er fra Høsbjør Hotell, men man kan også gå til topps fra Sveum idrettspark i Brumunddal om man ønsker en lengre tur, via Nordåsvegen, Spikdalsvegen og Høsbjørvegen, før man følger skiltet sti til topps fra det gamle hotellet.

Rute fra Høsbjør hotell:

Egnet for de som ønsker å gå til fots. Til fots kan du også gå fra Brumunddal sentrum, eller Sveum, om du følger Nordåsvegen, Spikdalsvegen og Høsbjørvegen.

-lengde: 0,8 km
-høgdemeter: 80 m

Rute fra Sveum (Brumunddal):

Rute for toppturski via det nedlagte alpinanlegget.

-lengde: 5 km
-høgdemeter: 413 m
Landskampen 18 besøk 1 poeng
Landskampen (763 moh) er en topp ved Rudsbygd i Gausdal med flott utsikt utover Gausdalen, Lillehammer, Hafjell og Skeikampen. På toppen finnes en gapahuk med flotte muligheter for å sette seg ned, nyte utsikten og glede seg til turen ned igjen. Hit går også et motbakkeløp sommertid (Landskampen Opp). Toppen kan bestiges med langrennsski via løypenettet til Rudsbygd IL, som går rundt toppen og opp baksiden. Følg med på skisporet.no sine hjemmesider, eller mobilappen med samme navn for løypemeldinger! Utgangspunkt er fra skiparkeringen på Landsvegen. Plott inn Landsvegen på GPSen, og følg vegen 950m etter avkjøringen fra Øverbygdsvegen (mellom Fåberg og Follebu).

Toppen er også meget godt egnet for randoneeski, fjellski eller truger. Her følger man samme utgangspunkt som for langrennsløypene, går over jordet i retning en åpning setergjerde oppi lia, over åpent seterlandskap og etter hvert til venstre i en trase opp mot toppen. Her går også løypemaskinen til Rudsbygd fra tid til annen som lager en flott trase for aking fra toppen! I lia oppover er det mange muligheter for frikjørere til å leke seg på skia i åpent landskap med både naturlige hopp og bratte kneiker.

Randonee/truger:

-lengde: 1,4 km
-høgdemeter: 270

Langrenn:

-lengde: 3,7 km
-høgdemeter: 238 m

Lundevarden 14 besøk 1 poeng

Lundevarden er en karakteristisk topp som er godt synlig nordøst for Segalstad Bru. Navnet kommer av gammel bruk av varder som varslingssystem oppover Gudbrandsdalen. Toppen er også en mye brukt turmål med flott utsikt utover Gausdal og med åpent og innbydende terreng for skikjøring på alle kanter av ‘ryggen’. En populær rute for fotturer går fra Houm i vest og stien gås som regel hele vinteren (godt fottøy behøves). Under følger to ulike turbeskrivelser, en for fotturer og en for truger og toppturski.

Fottur:

Denne rutebeskrivelsen viser en fottur fra Segalstad bru, hvor det er muligheter for parkering. I krysset ved Circle K i Segalstad Bru kan du følge «Høslan» i cirka 450 meter til en snarveg som krysser opp til venstre til Kanadavegen. Her krysses vegen og du følger inn Øverjordsvegen. Denne følges i i 1,7 kilometer helt opp til Øverbygdvegen. Ta her til venstre, så høyre opp Houmstuen. Følg denne i 800 meter og følg så den vinteroppgåtte turstien opp til høyre.

Rute fra Segalstad Bru:

-lengde: 3,8 km

-høgdemeter: 430 m

Toppturski eller truger:

En av de mulige rutene til topps er rettet mot de som ønsker mest mulig skikjøring og høgdemeter, men er ikke en merket rute sommerstid og man må klyve over noen gjerder på turen opp. Finn parkering ved boligfeltet Steinshågån og følg vegen forbi Nyrødtvegen og ta av ut på jordet i sørøstlig retning. Nå er det bare å følge rett oppover jordet hvor to gjerder må forseres før man treffer Kanadavegen. Her er det bare å krysse vegen, følge jordet oppover, krysse Øverbygdsvegen og holde noe mot høgre oppover jordet som strekker seg oppover ryggen som fører til Lundevarden (se 3D-kart). På toppen av jordet forseres en grind, hold mot venstre og skaurøddinga gir enkel navigering mot toppen. Når ryggen smalner inn treffer man etterhvert stien som kommer fra Houm. Toppen gir flott utsikt utover Gausdal og nedkjøringa byr på fin skikjøring!

Rute fra Steinshågån:

-lengde: 2,4 km

-høgdemeter: 430 m
Lunkefjell 44 besøk 1 poeng
Lunkefjell (1012 moh) er en populær vintertopp for langrennsski, beliggende midtvegs mellom Sjusjøen og Nordseter. Her har du vid utsikt mot sørover og vestover mot olympisk skiterreng i retning Lillehammer og mot fjellheimen i det fjerne. Toppturen kan gås korteste veg fra Sjusjøen, eller Nordseter, eller kombineres med en lengre runde. Særlig anbefales det å ta en lengre runde om Nordseter, Reinsvatnet og Mellsjøen (ca 17 km fra Sjusjøen), eller fra Nordseter over Lunkefjell og retur via Heståsmyra (ca 11 km). Mulighetene er utallige på et av verdens største løypenett og sesongen er lang. Her kan du normalt sett gå på ski fra tidlig vinter til mai måned.

Rute fra Sjusjøen:

-lengde: 4,6 km
-høgdemeter: 200 m
Mostefjell 27 besøk 1 poeng
Mostefjell er en lett tilgjengelig topp (974 moh) fra Sjusjøen med flott utsikt over Sjusjøvatnet og østover mot Hedemarksvidda. Skituren over Mostefjell kan egentlig bestå av tre topper (fra sør til nord: Sollifjell 969 moh, Mostfjell 974 moh og Snørvillen 995 moh), alle med flott utsikt i alle himmelretninger. Her kan du også kombinere turen med en stopp i koia på Midtfjellet, eller sjekke innom en annen Ski på Topp-tur på Natrudstilen og ta en kanelbolle på Brannhytta. Naturlig utgangspunkt for turen er fra skiparkeringa på Rømåsen, eller fra langrennsstadion på Sjusjøen.

Rute fra Sjusjøen:

-lengde: 4,8 km
-høgdemeter: 150 m
Natrudstilen 25 besøk 1 poeng
Natrudstilen er en lett tilgjengelig topp (958 moh) fra Sjusjøen, eller Natrudstilen skisenter. Beliggende på toppen av et alpinanlegg er dette en topp som kan registreres uten å gå en meter på beina sjøl, ved benytte skiheisen, men da skal beina få jobbe på turen ned igjen! Dette er en topptur som passer enten du vil benytte deg av langrennsski, randoneeski, alpinski eller truger. Toppen kan nås via langrennsløypene fra Rømåsen, eller fra Sjusjøen om du ønsker en lengre tur og du kan kombinere denne toppen med andre Ski på Topp-topper som Mostefjell og eventuelt Lunkefjell om du ønsker en langtur. På toppen har du storslagen utsikt sørover mot Messenlia, Åsmarka, Mjøsa og Skreifjella.

For deg som benytter deg av randoneeski er det strengt forbudt å benytte alpintraseen på tur oppover, på grunn av kollisjonsfare med alpinister eller prepareringsmaskin. Du må altså finne en rute til topps utenom, for eksempel via hyttefeltet vest for anlegget, eller via Nattrudstilen seter øst for anlegget.

Rute fra Rømåsen:

-lengde: 2,4 km
-høgdemeter: 82 m

Nevelfjell 19 besøk 1 poeng
Dette er en topp (1092 moh) som er velkjent for de fleste i Lillehammerområdet og som er lett tilgjengelig både sommers- og vinterstid. Her har du flott utsikt mot Hallingdalsfjella, Jotunheimen, Rondane og sørover langs Mjøsa. Toppen kan bestiges med alle slags ski, enten via langrennsløypene ved Nevelåsen eller i mer rett luftlinje fra Nordseter gjennom granskogen. Ønsker du ikke å bruke ski, vil truger være et flott alternativ vinterstid. Om været er godt (og det bør det helst være!) kan du sikte deg inn mot toppen og velge din egen rute. På fjellet skifter været raskt, og kart/kompass er en nødvendighetsvare når sporene dine føyker igjen.

Utgangspunktet for denne turen er på skiparkeringa på Nordseter, mellom Lillehammer og Sjusjøen.

Rute 1: Skogsruta

Her følges langrennsløypa mot Nevelåsen fra Nordseter. Etter Nevelvatnet er passert tar man til venstre og sikter seg inn mot Nevelfjellet. Det lønner seg å sikte seg inn mot stormyra som ligger der for så å følge rett oppover mot toppen.

-lengde: 3,8 km
-høgdemeter: 280 m

Rute 2: Langrennsløypa

Her kan skiløypa følges langs Reinavegen til man passerer Nevelvatnet hvor man tar til venstre i skiløypa mot Nevelåsen. Når skiløypa dreier mot venstre er det på tide å ta av fra skiløypa og følge ryggen mot toppen. Her blir det som regel kjørt løype mot slutten av vinteren. Hvis ikke går det fremdeles an å ta seg til toppen med langrennski dersom man liker å slite litt, eller dersom det er fast føre.

-lengde: 4,5 km / 5,9 km (om Reinavegen)
-høgdemeter: 280 m

Skallberget 5 besøk 1 poeng
Skallberget på Flishøgda

Skallberget er en topp (746 moh) på Flishøgda i Elverum Kommune, mellom Elverum og Trysil. Ved toppen får du fantastisk utsikt mot Elverum og Hedmarken, og nærliggende fjellområder. Dette er et turmål som passer for langrenn. Parkering til løypenettet på Flishøgda finner du ved å ta av fra Trysilvegen/RV 25 ved skilt til «Flisbrua» ca. 30 km fra Elverum sentrum. Tilrettelagt parkeringsplass på høyre side få meter etter avkjøringen. Turen til Skallberget starter i relativt slakt terreng opp til «Olafløypekrysset», nedenfor Madsberget, ca 1,6 km fra parkeringen ved Trysilvegen/RV 25. Her deler løypa seg, og du kan følge «Olafløypa» til venstre, og følge denne helt fram, evt gå over «Vesleåsen» (se kart), eller holde til høyre og gå til Skallberget via Rogstadbakkvollen. Turkassa står ved tårnet på Skallberget, 746moh. Hit er det ca. 6,5km fra parkeringen om du følger løypa over Vesleåsen. Det er skiltet til Skallberget i «Olafløypekrysset». Flott utsikt fra toppen, og fint å ta en pause på Rogstadbakkvollen på hjemveien, eller gå videre rundt om Botningkjølen for en lengre tur.

Svaen 23 besøk 1 poeng
Svaen er en top på 758 moh ved Budor, i direkte nærhet til både hyttefeltene og skibakken. Toppen har fantastisk utsikt utover Hedmarken og østover mot Finnskogen og Trysil. Her kan man virkelig se langt! Et naturlig utgangspunkt er parkeringen ved skisenteret eller Budor Gjestgård og naturlige fremkomstmidler for denne turen er langrennsski, truger, eller toppturski. Turen kan kombineres med en lengre skitur på Hedmarksvidda, mot Stenfjellet (hvor et annet innsjekkingspunkt for Ski på Topp ligger: Appelsinhaugen) eller Målia, hvor det er servering. Turen kan også kombineres med en tur i alpinbakken.

For å komme til toppen følges turløypene vest for alpinbakken. Her anbefales Skisporet sin mobilapp, for å se løypeoppdateringer og kart.

Rute fra Budor skitrekk:

-lengde: 2,1 km

-høgdemeter: 110 m
Svenkerudvollen 25 besøk 1 poeng

Svenkerudvollen er ei betjent hytte som ligger i løypenettet Svartholtet, med utgangspunkt fra Elverum by. Veibeskrivelse/parkering: Det er mange parkeringsmuligeter/utgangspunkt for løypenettet i Svartholtet. Trimplassen (øst for Elverum sentrum, innkjøring der Munkedamsvegen og Mastmovegen møtes), Løbergsmoen, Heradsbygda og travbanen er noen. Se kart. Turbeskrivelse fra Trimplassen, avstand: Korteste rute til Svenkerudvollen fra sentrum (3,9 km) er via løypa som følger høyspentlinja rett ovenfor Trimplassen. Du kan følge flere alternative løyper, alle er merket med Elverum Turforenings skilt, som også angir lengde, fra Trimplassen, og videre i løypekryss. Elverum Turforening driver skihytta på Svenkerudvollen, og ved skiføre åpner den 2. juledag. Her kan du kjøpe vafler og varmt drikke lørdager og søndager hele skisesongen. Se www.elverum-turforening.no eller www.facebook.com/Elverum-Turforening-246373922218531 for mer info.

Tårnet på Hovinberget 9 besøk 1 poeng

Denne turen går i oppkjørte skispor i skiløypenettet på Hernes og går til tårnet på Hovinberget. Dette turmålet passer derfor for langrennsski. Kjør RV 25 3,5 km mot Trysil, ta til venstre mot Hernes (fv545). Kjør 2,5 km.Ta til venstre mot Vestre Hernes (fv542) og kjør 2 km. Kjør rett fram mot Hovin (fv 543) i 1,5 km og så til venstre mot Hernes Skistadion.

Turen starter fra parkeringsplassen for lysløypa i Hernes. Følg merking nordover til venstre for skivene (skiskyting) og inn på stien. Ta av mot «Tårnet» og følg merkingen. Sjekk deg inn ved huset på toppen.

Vottestadhøgda 22 besøk 1 poeng

Dette er en tur som først og fremst er beregnet for langrenn, men det er også mulig å gå denne turen med truger eller toppturski fra Vingrom, over jordene langs Ovrenvegen. Denne turen går langs Panoramavegen på Saksumdalskjølen og følger løypenettet til Vingar IL, Rinna IL og Vingrom IL. Langs løypa og ved innsjekkingspunktet får du flott utsikt over Mjøsa og mot Lillehammer. Innsjekkingspunktet på Vottestadhøgda ligger på cirka 600 meter, hvor man har vidt utsyn sørover mot Moelv.

Parkeringsmuligheter for denne turen finner du langs Saksumdalsvegen ved «Slettenga» eller «Snøplogen» (kart finnes i Skisporet-appen). Her følges skiløypene Panoramavegen til Vottestadhøgda. Her er det mange muligheter for å gå forskjellige runder i løypenettet. Turen kan for eksempel kombineres med en tur til Petterkåken, som var Milorghytte under krigen.